Produkt dodany do koszyka

Strefa nauczyciela

STREFA NAUCZYCIELA

Strefa ucznia

STREFA UCZNIA

Strefa szkół

STREFA SZKÓŁ

Sklep on-line

SKLEP

Cyfrowa szkoła

CYFROWA SZKOŁA

Reforma edukacji 2024-2028

Reforma 2024: Szkoła branżowa I i II stopnia

Jak zmieniła się podstawa programowa do języka obcego nowożytnego dla szkół branżowych I i II stopnia?

Poziom – szkoła branżowa I stopnia:

  1. III.BS1.1 (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego jako pierwszy w SP) – obniżenie poziomu z B1 do A2+ (B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi),
  2. III.BS1.2 (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego jako drugi w SP) – bez zmian [nadal A2],
  3. III.BS1.0 (nauka j. obcego od początku w szkole branżowej I st.) – bez zmian [nadal A1].

 

Poziom – szkoła branżowa II stopnia:

  1. III.BS2.1 (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego w BS I st., który był nauczany jako pierwszy w SP) – obniżenie poziomu z B1+ (B2 w zakresie rozumienia wypowiedzi) do B1 (B1+ w zakresie rozumienia wypowiedzi),
  2. III.BS2.2 (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego w BS I st., który był nauczany jako drugi w SP) – bez zmian [nadal A2+ (B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi)],
  3. III.BS2.0 (kontynuacja nauki j. obcego, który był nauczany od początku w kl. 1 szkole branżowej I st.) – obniżenie poziomu z A2+ na A2.

 

Podstawa BS1.1 – szkoła branżowa I st. (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego jako pierwszy w SP):

  1. Zakresy tematyczne:
    a) temat 4 (praca) został połączony z tematem 15 (elementy wiedzy o BHP),
    b) temat 5 – usunięte: styl życia, konflikty,
    c) temat 6 – usunięte: nawyki żywieniowe,
    d) temat 7 – zamiast „reklamacja” teraz jest „wymiana i zwrot towaru”,
    e) temat 9 – usunięte: dziedziny kultury,
    f) temat 11 – usunięte: pierwsza pomoc w nagłych wypadkach,
    g) temat 12 – usunięte: odkrycia naukowe,
    h) temat 13 – usunięte: klimat, zagrożenia środowiska naturalnego,

  2. Rozumienie wypowiedzi ustnych:
    a) usunięte: układa informacje w określonym porządku.

  3. Rozumienie wypowiedzi pisemnych:
    a) zamiast „kartki pocztowe” jest „pocztówki”,
    b) usunięte: układa informacje w określonym porządku.

    Tworzenie wypowiedzi ustnych:
    a) usunięto: wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości.

  4. Tworzenie wypowiedzi pisemnych:
    a) usunięto (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): notatkę, list prywatny, życiorys,
    b) usunięto: wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości.

  5. Reagowanie ustne – bez zmian (jedynie kosmetyczne, stylistyczne).

  6. Reagowanie pisemne:
    a) usunięto (jako przykładową wypowiedź pisemną): list prywatny,
    b) drobne zmiany stylistyczne.

  7. Wymagania szczegółowe VIII-XIV – bez zmian (jedynie w XII drobne, stylistyczne).

Podstawa BS1.2 – szkoła branżowa I st. (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego jako drugi w SP):

  1. Zakresy tematyczne:
    a) temat 4 (praca) został połączony z tematem 15 (elementy wiedzy o BHP),
    b) temat 13 – zamiast „krajobraz” jest „elementy krajobrazu”.

  2. Rozumienie wypowiedzi pisemnych:
    a) zamiast „kartki pocztowe” jest „pocztówki,
    b) dodano (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): recenzje,
    c) usunięto: układa informacje w określonym porządku.

  3. Tworzenie wypowiedzi pisemnych:
    a) usunięto (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): notatkę,
    b) zamiast „kartkę pocztową” jest „pocztówkę”.

  4. Reagowanie ustne – bez zmian (jedynie drobne, stylistyczne).

  5. Reagowanie pisemne:
    a) usunięto (jako przykładową wypowiedź pisemną): krótki list prywatny,
    b) plus drobne zmiany stylistyczne.

  6. Wymagania szczegółowe VIII-XIV – bez zmian (jedynie w XII drobne, stylistyczne).

 

Podstawa BS2.1 – szkoła branżowa II st. (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego w BS I st., który był nauczany jako pierwszy w SP):

  1. Wymagania ogólne: znajomość środków językowych – zamiast (posługuje się) „dość bogatym zasobem” jest „w miarę rozwiniętym zasobem”; takie samo sformułowanie pojawia się teraz w wymaganiach szczegółowych (pkt I – zakresy tematyczne).

  2. Zakresy tematyczne:
    a) temat 1 – usunięte: osobisty system wartości, autorytety,
    b) temat 3 – usunięte: system oświaty,
    c) temat 4 (praca) został połączony z tematem 15 (elementy wiedzy o BHP),
    d) temat 11 – usunięte: pierwsza pomoc w nagłych wypadkach,
    e) temat 14 – usunięte: urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe.

  3. Rozumienie wypowiedzi ustnych:
    a) usunięto (jako przykładowe): prelekcje.

  4. Rozumienie wypowiedzi pisemnych:
    a) zamiast „kartki pocztowe” jest „pocztówki.

  5. Tworzenie wypowiedzi ustnych – jedynie drobne zmiany stylistyczne.

  6. Tworzenie wypowiedzi pisemnych:
    a) zamiast „kartki pocztowej” jest „pocztówka”,
    b) usunięto (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): notatkę, list prywatny, życiorys,
    c) drobne zmiany stylistyczne.

  7. Reagowanie ustne – bez zmian (jedynie drobne, stylistyczne).

  8. Reagowanie pisemne:
    a) usunięto (jako przykładową wypowiedź pisemną): list prywatny,
    b) plus drobne zmiany stylistyczne.

  9. Wymagania szczegółowe VIII-XIV – bez zmian (jedynie w XII drobne, stylistyczne).

 

Podstawa BS2.2 – szkoła branżowa II st. (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego w BS I st., który był nauczany jako drugi w SP):

  1. Zakresy tematyczne:
    a) temat 3 – dodano: „w tym uczenie się przez całe życie”,
    b) temat 4 – dodano: „poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia” + temat 4 połączono z tematem 15 (elementy wiedzy o BHP),
    c) temat 5 – usunięte: „sty życia, konflikty”,
    d) temat 6 – usunięte: „nawyki żywieniowe”,
    e) temat 7 – dodano: „reklama”,
    f) temat 9 – usunięte: „dziedziny kultury”,
    g) temat 12 – usunięte: „odkrycia naukowe”,
    h) temat 14 – zamiast „życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne)” teraz jest „państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, problemy współczesnego świata)”.

    2. Rozumienie wypowiedzi ustnych:
    a) usunięte: „układa informacje w określonym porządku”.

    3. Rozumienie wypowiedzi pisemnych:
    a) zamiast „kartki pocztowe” jest „pocztówki”,
    b) usunięto: układa informacje w określonym porządku.

    4. Tworzenie wypowiedzi ustnych:
    a) dodano: „poglądy”, czyli zamiast „wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób” teraz jest „wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia opinie i poglądy innych osób”.

    5. Tworzenie wypowiedzi pisemnych:
    a) usunięto (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): notatkę, list prywatny,
    b) dodano (jako przykładową wypowiedź pisemną): CV, list motywacyjny,
    c) zamiast „kartkę pocztową” jest „pocztówkę”,
    d) dodano: „poglądy”, czyli zamiast „wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób” teraz jest „wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia opinie i poglądy innych osób”,
    e) dodano: „stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze”.

    6. Reagowanie ustne:
    a) dodano: „uzasadnianie”, czyli zamiast „wyraża swoje opinie, pyta (…)” i „wyraża swoje upodobania, (…)” teraz jest „wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta (…) i „wyraża i uzasadnia swoje upodobania, (…)”,
    b) dodano: „dostosowuje styl wypowiedzi (formalny lub nieformalny) do sytuacji”.
    c) plus drobne zmiany stylistyczne.

    7. Reagowanie pisemne:
    a) usunięto (jako przykładową wypowiedź pisemną): krótki list prywatny,
    b) dodano: „uzasadnianie”, czyli zamiast „wyraża swoje opinie, pyta (…)” i „wyraża swoje upodobania, (…)” teraz jest „wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta (…) i „wyraża i uzasadnia swoje upodobania, (…)”,
    c) dodano: „złość” (dot. wyrażania uczuć i emocji),
    d) dodano: „dostosowuje styl wypowiedzi (formalny lub nieformalny) do odbiorcy”,
    e) plus drobne zmiany stylistyczne.

    8. Przetwarzanie ustne lub pisemne:
    a) dodano wymaganie: „przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film”.

    9. Wymagania szczegółowe IX-XIV – bez zmian (jedynie w XII drobne, stylistyczne).

 

 

Szczegółowa analiza zmian w podstawach programowych dla szkół branżowych I i II stopnia znajduje się w poniższym pliku (pdf).

Podstawa programowa 2024: III.BS.1 i III.BS.2

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności