Poziom – szkoła branżowa I stopnia:
- III.BS1.1 (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego jako pierwszy w SP) – obniżenie poziomu z B1 do A2+ (B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi),
- III.BS1.2 (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego jako drugi w SP) – bez zmian [nadal A2],
- III.BS1.0 (nauka j. obcego od początku w szkole branżowej I st.) – bez zmian [nadal A1].
Poziom – szkoła branżowa II stopnia:
- III.BS2.1 (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego w BS I st., który był nauczany jako pierwszy w SP) – obniżenie poziomu z B1+ (B2 w zakresie rozumienia wypowiedzi) do B1 (B1+ w zakresie rozumienia wypowiedzi),
- III.BS2.2 (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego w BS I st., który był nauczany jako drugi w SP) – bez zmian [nadal A2+ (B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi)],
- III.BS2.0 (kontynuacja nauki j. obcego, który był nauczany od początku w kl. 1 szkole branżowej I st.) – obniżenie poziomu z A2+ na A2.
Podstawa BS1.1 – szkoła branżowa I st. (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego jako pierwszy w SP):
- Zakresy tematyczne:
a) temat 4 (praca) został połączony z tematem 15 (elementy wiedzy o BHP),
b) temat 5 – usunięte: styl życia, konflikty,
c) temat 6 – usunięte: nawyki żywieniowe,
d) temat 7 – zamiast „reklamacja” teraz jest „wymiana i zwrot towaru”,
e) temat 9 – usunięte: dziedziny kultury,
f) temat 11 – usunięte: pierwsza pomoc w nagłych wypadkach,
g) temat 12 – usunięte: odkrycia naukowe,
h) temat 13 – usunięte: klimat, zagrożenia środowiska naturalnego, - Rozumienie wypowiedzi ustnych:
a) usunięte: układa informacje w określonym porządku. - Rozumienie wypowiedzi pisemnych:
a) zamiast „kartki pocztowe” jest „pocztówki”,
b) usunięte: układa informacje w określonym porządku.
Tworzenie wypowiedzi ustnych:
a) usunięto: wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości. - Tworzenie wypowiedzi pisemnych:
a) usunięto (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): notatkę, list prywatny, życiorys,
b) usunięto: wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości. - Reagowanie ustne – bez zmian (jedynie kosmetyczne, stylistyczne).
- Reagowanie pisemne:
a) usunięto (jako przykładową wypowiedź pisemną): list prywatny,
b) drobne zmiany stylistyczne. - Wymagania szczegółowe VIII-XIV – bez zmian (jedynie w XII drobne, stylistyczne).
Podstawa BS1.2 – szkoła branżowa I st. (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego jako drugi w SP):
- Zakresy tematyczne:
a) temat 4 (praca) został połączony z tematem 15 (elementy wiedzy o BHP),
b) temat 13 – zamiast „krajobraz” jest „elementy krajobrazu”. - Rozumienie wypowiedzi pisemnych:
a) zamiast „kartki pocztowe” jest „pocztówki,
b) dodano (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): recenzje,
c) usunięto: układa informacje w określonym porządku. - Tworzenie wypowiedzi pisemnych:
a) usunięto (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): notatkę,
b) zamiast „kartkę pocztową” jest „pocztówkę”. - Reagowanie ustne – bez zmian (jedynie drobne, stylistyczne).
- Reagowanie pisemne:
a) usunięto (jako przykładową wypowiedź pisemną): krótki list prywatny,
b) plus drobne zmiany stylistyczne. - Wymagania szczegółowe VIII-XIV – bez zmian (jedynie w XII drobne, stylistyczne).
Podstawa BS2.1 – szkoła branżowa II st. (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego w BS I st., który był nauczany jako pierwszy w SP):
- Wymagania ogólne: znajomość środków językowych – zamiast (posługuje się) „dość bogatym zasobem” jest „w miarę rozwiniętym zasobem”; takie samo sformułowanie pojawia się teraz w wymaganiach szczegółowych (pkt I – zakresy tematyczne).
- Zakresy tematyczne:
a) temat 1 – usunięte: osobisty system wartości, autorytety,
b) temat 3 – usunięte: system oświaty,
c) temat 4 (praca) został połączony z tematem 15 (elementy wiedzy o BHP),
d) temat 11 – usunięte: pierwsza pomoc w nagłych wypadkach,
e) temat 14 – usunięte: urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe. - Rozumienie wypowiedzi ustnych:
a) usunięto (jako przykładowe): prelekcje. - Rozumienie wypowiedzi pisemnych:
a) zamiast „kartki pocztowe” jest „pocztówki. - Tworzenie wypowiedzi ustnych – jedynie drobne zmiany stylistyczne.
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych:
a) zamiast „kartki pocztowej” jest „pocztówka”,
b) usunięto (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): notatkę, list prywatny, życiorys,
c) drobne zmiany stylistyczne. - Reagowanie ustne – bez zmian (jedynie drobne, stylistyczne).
- Reagowanie pisemne:
a) usunięto (jako przykładową wypowiedź pisemną): list prywatny,
b) plus drobne zmiany stylistyczne. - Wymagania szczegółowe VIII-XIV – bez zmian (jedynie w XII drobne, stylistyczne).
Podstawa BS2.2 – szkoła branżowa II st. (kontynuacja nauki j. obcego nauczanego w BS I st., który był nauczany jako drugi w SP):
- Zakresy tematyczne:
a) temat 3 – dodano: „w tym uczenie się przez całe życie”,
b) temat 4 – dodano: „poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia” + temat 4 połączono z tematem 15 (elementy wiedzy o BHP),
c) temat 5 – usunięte: „sty życia, konflikty”,
d) temat 6 – usunięte: „nawyki żywieniowe”,
e) temat 7 – dodano: „reklama”,
f) temat 9 – usunięte: „dziedziny kultury”,
g) temat 12 – usunięte: „odkrycia naukowe”,
h) temat 14 – zamiast „życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne)” teraz jest „państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, problemy współczesnego świata)”.
2. Rozumienie wypowiedzi ustnych:
a) usunięte: „układa informacje w określonym porządku”.
3. Rozumienie wypowiedzi pisemnych:
a) zamiast „kartki pocztowe” jest „pocztówki”,
b) usunięto: układa informacje w określonym porządku.
4. Tworzenie wypowiedzi ustnych:
a) dodano: „poglądy”, czyli zamiast „wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób” teraz jest „wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia opinie i poglądy innych osób”.
5. Tworzenie wypowiedzi pisemnych:
a) usunięto (jako przykładowe wypowiedzi pisemne): notatkę, list prywatny,
b) dodano (jako przykładową wypowiedź pisemną): CV, list motywacyjny,
c) zamiast „kartkę pocztową” jest „pocztówkę”,
d) dodano: „poglądy”, czyli zamiast „wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób” teraz jest „wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia opinie i poglądy innych osób”,
e) dodano: „stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze”.
6. Reagowanie ustne:
a) dodano: „uzasadnianie”, czyli zamiast „wyraża swoje opinie, pyta (…)” i „wyraża swoje upodobania, (…)” teraz jest „wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta (…) i „wyraża i uzasadnia swoje upodobania, (…)”,
b) dodano: „dostosowuje styl wypowiedzi (formalny lub nieformalny) do sytuacji”.
c) plus drobne zmiany stylistyczne.
7. Reagowanie pisemne:
a) usunięto (jako przykładową wypowiedź pisemną): krótki list prywatny,
b) dodano: „uzasadnianie”, czyli zamiast „wyraża swoje opinie, pyta (…)” i „wyraża swoje upodobania, (…)” teraz jest „wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta (…) i „wyraża i uzasadnia swoje upodobania, (…)”,
c) dodano: „złość” (dot. wyrażania uczuć i emocji),
d) dodano: „dostosowuje styl wypowiedzi (formalny lub nieformalny) do odbiorcy”,
e) plus drobne zmiany stylistyczne.
8. Przetwarzanie ustne lub pisemne:
a) dodano wymaganie: „przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film”.
9. Wymagania szczegółowe IX-XIV – bez zmian (jedynie w XII drobne, stylistyczne).
Szczegółowa analiza zmian w podstawach programowych dla szkół branżowych I i II stopnia znajduje się w poniższym pliku (pdf).
Podstawa programowa 2024: III.BS.1 i III.BS.2