Produkt dodany do koszyka

Strefa nauczyciela

STREFA NAUCZYCIELA

Strefa ucznia

STREFA UCZNIA

Strefa szkół

STREFA SZKÓŁ

Sklep online

SKLEP online

Cyfrowa szkoła

CYFROWA SZKOŁA

Reforma edukacji 2024-2028

Od 1 września 2024 roku nauczyciele i uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych będą pracować ze zmienioną – uszczuploną – podstawą programową.

 

Jakie są ogólne cele zmian w podstawie programowej?

  • Dostosowanie zakresu treści nauczania do wymiaru godzin nauczania, co pozwoli nauczycielom na bardziej dogłębną i spokojniejszą realizację programów.
  • Zwiększenie nacisku na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej.
  • Zmniejszenie ilości materiału przeznaczonego do opanowania przez ucznia, co przełoży się na wzrost motywacji do nauki i większą ilość czasu na rozwijanie swoich zainteresowań, kształtowanie właściwych przekonań i postaw.

 

Jakie są najważniejsze zmiany w podstawach programowych dotyczących języka obcego nowożytnego?

  • Poziomy ogólnej biegłości językowej oczekiwane na zakończenie danego etapu kształcenia (w skali ESOKJ) zostały obniżone o pół stopnia w przypadku wariantów II.1, III.1.P i III.1.R, a w przypadku wariantu III.DJ – o stopień.
  • Z podstawy programowej w wariancie II.1 wykreślono w całości jeden zakres tematyczny – "życie społeczne".
  • Z podstaw programowych dla wariantów II.1, III.1.P i III.1.R z listy przykładowych zagadnień dla poszczególnych zakresów tematycznych wykreślono zagadnienia wykraczające poza określony poziom ogólnej biegłości językowej lub realizowane – mniej szczegółowo – w ramach innych zagadnień.
  • Bez większych zmian pozostawiono katalog umiejętności językowych dotyczących rozumienia wypowiedzi, tworzenia wypowiedzi, reagowania na wypowiedzi i przetwarzania wypowiedzi (mediacji).

 

Jak zmiany wpłyną na egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny?

Od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie stanowić jedyną podstawę przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, zastępując wymagania egzaminacyjne obowiązujące w latach 2021–2024. Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikała nowe Informatory.

 

Jak uszczuplenie podstaw programowych wpływa na podręczniki szkolne?

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaznacza, że zmiany w podstawach programowych zostały przygotowane w taki sposób, aby nie było konieczności wymiany podręczników od września 2024 roku. Wydawnictwo Express Publishing & Egis informuje, że obecnie sprawdzane są programy nauczania, rozkłady materiału, plany wynikowe i kryteria oceniania pod kątem zmian w podstawach programowych. Wymagania szczegółowe, które zostały wykreślone z podstaw programowych, są oznaczane kolorem szarym. Sprawdzone dokumenty (pliki Word i pdf) są sukcesywnie udostępniane na naszej stronie internetowej z dopiskiem REFORMA 2024.

Zobacz: Programy nauczania REFORMA 2024» Rozkłady materiału REFORMA 2024» | Plany wynikowe REFORMA 2024» | Kryteria oceniania REFORMA 2024»

 

Jaki jest harmonogram pełnej reformy edukacji?

Reforma polegająca na uszczupleniu podstaw programowych jest rozwiązaniem przejściowym. Pełna reforma edukacji zostanie przeprowadzona zgodnie z następującym harmonogramem:

  • rok szkolny 2026/2027 – wdrożenie nowej podstawy programowej w klasach I, IV i VII szkoły podstawowej
  • rok 2028 – przeprowadzenie pierwszego egzaminu ósmoklasisty według wymagań nowej podstawy programowej
  • rok szkolny 2028/2029 – wdrożenie nowej podstawy programowej w klasie I szkoły ponadpodstawowej
  • rok 2032 – przeprowadzenie pierwszego egzaminu maturalnego według wymagań nowej podstawy programowej. 

 

Zapraszamy do zapoznania się z zamieszczoną niżej szczegółową analizą zmian obowiązujących od 1 września 2024 r.


 

Co jest najważniejszą zmianą w klasach I-III szkoły podstawowej?

Czy reforma edukacji powoduje konieczność zmiany podręczników szkolnych dla klas I-III szkoły podstawowej?

Jak zmieniła się podstawa programowa do języka obcego nowożytnego dla klas IV-VIII szkoły podstawowej?

Czy reforma edukacji powoduje konieczność zmiany podręczników szkolnych dla klas IV-VIII szkoły podstawowej?

Jak zmieni się egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego od 2025 roku?

Jak zmieniła się podstawa programowa do języka obcego nowożytnego dla liceum i technikum - zakres podstawowy?

Jak zmieniła się podstawa programowa do języka obcego nowożytnego dla liceum i technikum - zakres rozszerzony?

Czy reforma edukacji powoduje konieczność zmiany podręczników szkolnych dla liceum i technikum? Czy są już nowości wydawnicze zgodne z kierunkiem zmian w edukacji? 

Jak zmieni się egzamin maturalny z języka angielskiego od 2025 roku?

Jak zmieniła się podstawa programowa do języka obcego nowożytnego dla szkół branżowych I i II stopnia?

Czy zmieniły się podstawy programowe kształcenia w zawodach w aspekcie JOZ?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności