Informacje o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego sprawdza, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły podstawowej spełnia wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla pierwszych dwóch etapów edukacyjnych w wersji II.1. (klasy I–VIII).
Podstawowe informacje
- Od roku szkolnego 2018/2019 uczniowie klas ósmych będą przystępować do obowiązkowego egzaminu z języka obcego.
- Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin ósmoklasisty pozwala na sprawdzenie, w jakim stopniu uczeń kończący szkołę podstawową spełnia wymagania ogólne i szczegółowe zapisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego (wersja II.1.). Jednak wyniki egzaminu nie wpływają na ukończenie szkoły.
- Poziom egzaminu (wg skali ESOKJ) – A2+ (B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi)*.
- Arkusz egzaminacyjny będzie zawierał 45–55 zadań ujętych w 12–15 wiązek.
- W arkuszu uczeń znajdzie zadania zamknięte (wybór jednej spośród podanych odpowiedzi) i otwarte (samodzielne sformułowanie odpowiedzi).
- Oprócz zadań w języku obcym w arkuszu mogą się znaleźć także zadania wymagające od ucznia przekazania informacji w języku polskim na podstawie tekstu w języku obcym.
- Jednym z zadań otwartych będzie napisanie własnej dłuższej wypowiedzi pisemnej.
- Egzamin z języka obcego będzie przeprowadzany w formie pisemnej.
- Czas trwania egzaminu to 90 minut.
- Arkusz egzaminacyjny z języka obcego nowożytnego obejmuje następujące części:
– Rozumienie ze słuchu
– Znajomość funkcji językowych
– Rozumienie tekstów pisanych
– Znajomość środków językowych
– Wypowiedź pisemna.
Opis poszczególnych części egzaminu
Rozumienie ze słuchu
RODZAJE I TEMATYKA TEKSTÓW; WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
- określone w podstawie programowej II.1.: I.1.–I.14., II.1.–II.6.
ŹRÓDŁA TEKSTÓW
- teksty adaptowane lub oryginalne, czytane przez rodzimych użytkowników języka
CZAS TRWANIA
- ok. 20–25 minut
TYPY ZADAŃ
- zadania zamknięte: wybór wielokrotny (część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym), dobieranie.
- zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, odpowiedzi na pytania
LICZBA ZADAŃ
- 12–14 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)
ZASADY OCENIANIA*
- 1 pkt – poprawna odpowiedź
- 0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi
UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM
- ok. 20–25%
Znajomość funkcji językowych
TEMATYKA TEKSTÓW; WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
- określone w podstawie programowej II.1.: I.1.–I.14.,VI.1.–VI.14., XIV.
ZADANIA
- oparte na krótkich tekstach lub materiale ikonograficznym
- część zadań mogą stanowić dwukrotnie odczytane krótkie (jedno-, dwuzdaniowe) wypowiedzi z poleceniami w języku polskim
TYPY ZADAŃ
- zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie.
- zadania otwarte: zadanie z luką/lukami.
LICZBA ZADAŃ
- 10–12 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)
ZASADY OCENIANIA*
- 1 pkt – poprawna odpowiedź
- 0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi
- równie istotne są komunikatywność i poprawność odpowiedzi
UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM
- ok. 15–20%
Rozumienie tekstów pisanych
RODZAJE I TEMATYKA TEKSTÓW; WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
- określone w podstawie programowej II.1.: I.1.–I.14., III.1.–III.7., VIII.1.–VIII.2.
ŹRÓDŁA TEKSTÓW
- teksty adaptowane lub oryginalne
ŁĄCZNA DŁUGOŚĆ TEKSTÓW
- do 850 wyrazów
ZADANIA
- część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym
TYPY ZADAŃ
- zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie.
- zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, odpowiedzi na pytania.
LICZBA ZADAŃ
- 12–16 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)
ZASADY OCENIANIA*
- 1 pkt – poprawna odpowiedź
- 0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi
UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM
- ok. 25–30%
Znajomość środków językowych
TEMATYKA TEKSTÓW; ZAKRES ŚRODKÓW LEKSYKALNYCH; WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
- określone w podstawie programowej II.1.: I.1.–I.14., VIII.1., VIII.3., XIV.
ZAKRES ŚRODKÓW GRAMATYCZNYCH
- określony w Informatorze (str. 15–17)
ŹRÓDŁA TEKSTÓW
- teksty adaptowane lub oryginalne
ZADANIA
- oparte na pojedynczych zdaniach lub krótkich tekstach
- część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym
TYPY ZADAŃ
- zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie
- zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, parafraza zdań, tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy, układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych
LICZBA ZADAŃ
- 10–12 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi)
ZASADY OCENIANIA*
- 1 pkt – poprawna odpowiedź
- 0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi
- w zadaniach otwartych wymagana pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna
UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM
- ok. 15–20%
Wypowiedź pisemna
TEMATYKA TEKSTÓW; WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
- określone w podstawie programowej II.1.: I.1.–I.14., V.1.–V.8., VII.1.–VII.14., VIII.3., XIV.
TYP ZADANIA
- zadanie otwarte
CHARAKTERYSTYKA ZADANIA
- jedno zadanie (bez możliwości wyboru)
- polecenie w języku polskim
- w poleceniu podane trzy podpunkty, które zdający powinien rozwinąć w wypowiedzi
- podany początek wypowiedzi
RODZAJ WYPOWIEDZI
- notatka, ogłoszenie, zaproszenie, wiadomość, e-mail, wpis na blogu
DŁUGOŚĆ WYPOWIEDZI
- 50–120 wyrazów
KRYTERIA OCENIANIA
- treść: od 0 do 4 pkt
- spójność i logika wypowiedzi: od 0 do 2 pkt
- zakres środków językowych: od 0 do 2 pkt
- poprawność środków językowych: od 0 do 2 pkt
UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM
- ok. 20%
Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego od roku szkolnego 2018/2019