EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W 2021 i 2022 ROKU
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
- Egzamin ósmoklasisty w 2021 i 2022 roku będzie przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej oraz ograniczony zakres środków gramatycznych.
- Oczekiwany średni poziom biegłości językowej, w tym zakresu środków językowych w wypowiedziach pisemnych (w skali ESOKJ) – A2.
- Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 55 punktów (o 5 punktów mniej niż dotychczas), w tym: 34 pkt – zadania zamknięte, 21 pkt – zadania otwarte.
- Mniejsza liczba zadań otwartych sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu, umiejętność reagowania i znajomość środków językowych oraz zadań zamkniętych sprawdzających rozumienie tekstów pisanych i znajomość środków językowych.
- Czas trwania: 90 min (bez zmian).
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE – PORÓWNANIE
Dotychczasowe wymagania egzaminacyjne |
Wymagania egzaminacyjne w 2021 i 2022 r. |
Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII) Kolorem szarym oznaczono zapisy, których nie ma w wymaganiach egzaminacyjnych w 2021 r. |
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 grudnia 2020 r. Załącznik nr 1: Wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021 |
Ogólne wymagania egzaminacyjne |
|
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych. |
|
II. Rozumienie wypowiedzi Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. |
|
III. Tworzenie wypowiedzi Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. |
III. Tworzenie wypowiedzi Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. |
IV. Reagowanie na wypowiedzi Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. |
IV. Reagowanie na wypowiedzi Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. |
V. Przetwarzanie wypowiedzi Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych. |
|
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne |
|
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: | |
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania); |
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania); |
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie |
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe); |
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne); |
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne); |
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu); |
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy); |
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, |
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, problemy); |
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne); |
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne); |
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług); | 7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług); |
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie); |
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie); |
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media); |
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media); |
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu); |
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu); |
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie); | 11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie); |
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych); |
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych); |
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego); |
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, ochrona środowiska naturalnego). |
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne). | |
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: 1) reaguje na polecenia; 2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi; 3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników); 5) znajduje w wypowiedzi określone informacje; 6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi. |
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka: 1) reaguje na polecenia; 2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi; 3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi; 4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników); 5) znajduje w wypowiedzi określone informacje. |
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e-maile, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie): 1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 4) znajduje w tekście określone informacje; 5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu; 6) układa informacje w określonym porządku; 7) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu. |
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e-maile, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie): 1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu; 2) określa intencje nadawcy/autora tekstu; 3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację); 4) znajduje w tekście określone informacje; 5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu. |
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne: 1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska; 2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; 4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość; 5) opisuje upodobania; 6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób; 7) wyraża uczucia i emocje; 8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji. |
|
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e-mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu): 1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska; 2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; 4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość; 5) opisuje upodobania; 6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób; 7) wyraża uczucia i emocje; 8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji. |
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. wiadomość, e-mail, wpis na blogu): 1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska; 2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości; 3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości; 4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość; 6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób; 7) wyraża uczucia i emocje. |
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach: 1) przedstawia siebie i inne osoby; 2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; 3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia; 4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; 5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje 6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; 7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie; 8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego; 9) prosi o radę i udziela rady; 10) pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; 11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; 12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; 13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, 14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
1) przedstawia siebie i inne osoby; 2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie); 3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę); 4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; 5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje 6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje; 7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie; 8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego; 9) prosi o radę i udziela rady; 10) pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; 11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; 12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; 13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, 14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe. |
V. Uczeń reaguje w typowych sytuacjach: 1) przedstawia siebie i inne osoby; 2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź); 3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę); 4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami; 5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób; 6) składa gratulacje, odpowiada na gratulacje; 7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie; 8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; 9) prosi o radę i udziela rady; 10) pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia; 11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje; 12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby; 13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę); 14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe. |
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie: 1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach 2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane 3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim. |
VI. Uczeń przetwarza prosty tekst pisemnie: 1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach); 2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym; 3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim. |
IX. Uczeń posiada: 1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, 2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową. |
VII. Uczeń posiada: 1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego; 2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową. |
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym). |
VIII. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. poprawianie błędów). |
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych). |
|
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych). |
IX. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych). |
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami). |
X. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami). |
Zakres struktur gramatycznych* |
|
Na podstawie Informatora o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego od roku szkolnego 2018/19 | Na podstawie Aneksu do Informatora o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego obowiązującego w roku szkolnym 2020/2021 |
Czasownik |
|
1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works | |
2. Czasowniki posiłkowe, np. be, do | |
3. Czasowniki modalne:
|
|
4. Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that! | |
5. Czasowniki regularne i nieregularne, np. work – worked – worked; do – did – done | |
6. Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken | |
7. Czasowniki wyrażające stany, np. I want to be a singer. I believe you are right. I see what you mean. i czynności, np. She is dancing. I am seeing my dentist tomorrow. | |
8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for | |
9. Czasy gramatyczne:
|
9. Czasy gramatyczne:
|
10. Konstrukcja „be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday. | |
11. Konstrukcja „have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it. | |
12. Konstrukcja „would like to”, np. I would like to meet him. | |
Rzeczownik |
|
1. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money | |
2. Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog – dogs, a woman – women | |
3. Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes | |
4. Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law | |
Przedimek |
|
1. Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal | |
2. Przedimek określony, np. the sun, the USA | |
3. Przedimek zerowy, np. dinner | |
Przymiotnik |
|
1. Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. big – bigger – the biggest, expensive – more expensive – the most expensive, good – better – the best; She is as tall as her father. | |
2. Użycie so, such, how i what z przymiotnikami, np. She is such a nice girl. How nice! | |
3. Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our | |
Przysłówek |
|
1. Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly – more elegantly – the most elegantly, badly – worse – the worst | |
2. Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large | |
3. Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it quickly! | |
Zaimek |
|
1. Zaimki osobowe w formie podmiotu, np. I, we i w formie dopełnienia, np. me, them | |
2. Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours | |
3. Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves | |
4. Zaimki wskazujące, np. this, those | |
5. Zaimki pytające, np. who, what, which | |
6. Zaimki względne, np. who, which, that | |
7. Zaimki wzajemne, np. each other | — |
8. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another, somebody, anything | 7. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another, somebody, anything |
9. Zaimek bezosobowy you | 8. Zaimek bezosobowy you |
10. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones. | 9. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones. |
Liczebnik |
|
1. Liczebniki główne, np. one, a thousand | |
2. Liczebniki porządkowe, np. the first, the twenty-fourth | |
Przyimek |
|
1. Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school | |
2. Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night | |
3. Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen | |
4. Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in | |
Spójnik |
|
Spójniki, np. and, or, because, if, unless, while, before, so | Spójniki, np. and, or, because, if, while, before, so |
Składnia |
|
1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple. | 1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple. |
2. Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night. | |
3. Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were clouds in the sky. There will be twenty people at the party. | |
4. Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present. | |
5. Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Present Perfect, Past Simple, Future Simple, np. My car was stolen last night. | 5. Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Past Simple, Future Simple, np. My car was stolen last night. |
6. Pytania pośrednie, np. He wants to know if I like him. Can you tell me where he is staying? | — |
7. Zdania w mowie zależnej z czasownikami say, tell, ask, np. He told me (that) he was very unhappy. | — |
8. Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing football and I was watching cartoons. | 6. Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing football and I was watching cartoons. |
9. Zdania podrzędnie złożone:
|
7. Zdania podrzędnie złożone:
|
10. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming. | 8. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming. |
11. Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful room! | 9. Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful room! |
* W tekstach na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych mogą wystąpić środki gramatyczne spoza listy. Znajomość takich środków nie będzie jednak warunkowała poprawnego rozwiązania zadań egzaminacyjnych.
ANEKS DO INFORMATORA O EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
OBOWIĄZUJĄCY W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
DODATKOWE INFORMACJE
- Ze względu na obniżenie w wymaganiach egzaminacyjnych średniego oczekiwanego poziomu biegłości językowej (w skali ESOKJ) – A2, poziom trudności leksykalnej i/lub gramatycznej zostałby obniżony w przypadku:
• tekstu do zadania 2. oraz zadania 2.1. str. 21.
• tekstu do zadania 3.1. str. 22.
• zadania 5. str. 24.
• zadania 11.2. str. 32.
• zadania 12. str. 35.
• zadania 15. str. 39-40.
• zadania 17. str. 43.
• tekstów do zadania 18. oraz zadania 18a. str. 45-46. - Anuluje się zadanie 11.3. str. 33., ponieważ jego tematyka wykracza poza zakres tematyczny ujęty w wymaganiach egzaminacyjnych.
- Anuluje się zadanie 11.4. str. 33., ponieważ sprawdzana w nim umiejętność nie jest ujęta w wymaganiach egzaminacyjnych.
- Anuluje się zadanie 7.2. str. 27., ponieważ sprawdzana w nim funkcja językowa nie jest ujęta w wymaganiach egzaminacyjnych.
- Ze względu na obniżenie w wymaganiach egzaminacyjnych średniego oczekiwanego poziomu biegłości językowej (w skali ESOKJ), w tym zakresu środków językowych w wypowiedziach pisemnych – A2, ulega zmianie liczba punktów przyznanych w kryterium zakresu środków językowych w zadaniu 26., przykładowa oceniona wypowiedź 2. str. 58. – 2 pkt: zadowalający zakres środków językowych; w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań (np. saw something, give bananas to monkeys, ate a piece of banana, the rest of it, strange, clean); liczba punktów razem: 10.