1. Aktywne metody kształcenia
Lekcja prowadzona z wykorzystaniem tablicy interaktywnej pomaga zachęcić ucznia do samodzielnego działania i zaangażowania się w proces zdobywania wiedzy i umiejętności. Dzieje się tak, gdyż zajęcia są ciekawsze od tradycyjnych – choćby z uwagi na obecność interaktywnych zadań, możliwość prezentowania materiałów multimedialnych i korzystania z zasobów internetu. Ponadto lekcja zyskuje większą dynamikę i płynność. Ciekawa, energetyczna lekcja to dla ucznia świetna motywacja do nauki.
2. Kształcenie wielostronne
Praca z tablicą interaktywną doskonale wpisuje się w zasady kształcenia wielostronnego – uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności poprzez odkrywanie, przeżywanie oraz praktyczne, twórcze działanie.
3. Koncentracja – niezbędna umiejętność w procesie uczenia się
Nauczyciele korzystający z tablicy interaktywnej zwracają także uwagę, że uczniowie podczas lekcji są bardziej skoncentrowani, a jednocześnie bardziej pewni siebie, gdyż dobrze się czują w wykorzystującym nowe technologie środowisku nauczania.
4. Integracja i współpraca w grupie
Tablica interaktywna to niejako wspólna przestrzeń działań wszystkich uczestników lekcji. Dzięki temu grupa łatwiej się integruje, a współpraca uczniów miedzy sobą oraz uczniów z nauczycielem jest lepsza.
5. Nauczanie wielozmysłowe oraz indywidualizacja
Dzięki tablicy interaktywnej wzrastają możliwości wykorzystania takich środków przekazu, które działają na różne zmysły i przez to odpowiadają na potrzeby uczniów o różnych stylach uczenia się (słuchowcy, wzrokowcy, kinestetycy). Przeznaczone na tablicę interaktywną materiały można łatwo modyfikować (a także robić notatki, pisać komentarze, rysować itp.), dostosowując je do aktualnych potrzeb i możliwości grupy. Tablica interaktywna to oczywiście możliwość korzystania z gotowych oprogramowań do nauki danego przedmiotu, ale nie tylko. Nauczyciel może sam przygotowywać materiały lekcyjne, tworząc własną bazę dydaktyczną, którą wielokrotnie wykorzysta. Może ją także udostępnić innym nauczycielom.