Grywalizacja
Z uwagi na swoją interaktywność, dynamikę oraz jasno określony cel, którym jest zdobycie nagrody, wszelkie gry zawsze cieszyły się wielkim zainteresowaniem. Stąd pomysł, aby mechanizm gry wykorzystać w sytuacjach, które nie są związane z grami, ale także wymagają koncentracji i determinacji w dążeniu do celu.
Podczas gry nasz mózg pracuje bardzo intensywnie, ponieważ przetwarza informacje o tym, co musimy zrobić, aby wygrać. Perfekcyjnie opanowujemy wymagane umiejętności i – co równie ważne – uczymy się na własnych błędach. Oprócz tego gra sprawia, że osiągamy wysoki stopień motywacji – jeśli coś się nam nie udaje, z całych sił próbujemy dalej, aż do skutku. Każdy nauczyciel może samodzielnie stworzyć system grywalizacji, wymyślając reguły gry i zasady nagradzania uczniów, ale może też skorzystać z gotowej platformy – Express DigiBooks.
ELECs i Badges
Na platformie za każde wykonane zadanie uczniowie otrzymują punkty zwane ELECs (English Language Experience Credits), a za wykonanie zadania zleconego przez nauczyciela punkty te są podwajane. Zdobyte punkty można wymienić na akcesoria dla awatara. Uczniowie mogą też otrzymywać od nauczyciela wirtualne odznaki (Badges). Przyznaje się je za wszelkie osiągnięcia, np. za dobre sprawowanie. Mają one różną wagę i różną wartość punktową.
Missions
Platforma oferuje również funkcję zwaną Missions. Misja to dla uczniów specjalne wyzwanie, a dla nauczyciela test sprawdzający wiedzę podopiecznych. Im wyższy wynik uczeń osiągnie podczas misji (testu), tym więcej otrzyma gwiazdek. Nagrodą za zdobycie dużej liczby gwiazdek są minigry. Im więcej gwiazdek, tym dłuższy czas gry (np. 3 gwiazdki = 2 minuty gry).
Clans
Kolejną atrakcją jest możliwość tworzenia klanów czyli grup. Każda szkoła może przydzielić uczniów do kilku klanów. Na platformie znajduje się również specjalna tablica, na której pokazywane są wyniki poszczególnych klanów. Takie rozwiązanie to zachęta do pracy zespołowej, okazja do integracji uczniów, a także dodatkowa motywacja do nauki poprzez rywalizację między grupami.
Lending Library
Platforma oferuje również narzędzie zachęcające do czytania książek w języku obcym. Zasoby szkolnej biblioteki można skatalogować na platformie i monitorować, czy uczniowie korzystają z biblioteki. Wypożyczanie i czytanie książek jest nagradzane punktami ELECs.